De autodivisie boekte in het afgelopen kwartaal een positief bedrijfsresultaat
van 264 miljoen euro tegen 134 miljoen euro een jaar eerder. Daarmee zet de
autofabrikant zijn opmars voort. In januari meldde de Fiat Group al de
eerste winst in zes jaar bij Fiat Auto, waar merken als Fiat, Lancia en Alfa
Romeo onder vallen.

Daarvoor was een lange adem nodig. Fiat verkeerde in 2003 op sterven na dood
door miljardenverliezen. Op de Italiaanse markt, veruit de belangrijkste
afzetmarkt van het concern, was veel marktaandeel verloren aan buitenlandse
autofabrikanten. Italianen wisselden hun Fiat vooral in voor auto’s van
Zuid-Koreaanse of Japanse makelij.

Fiat onderscheidde zich destijds te weinig, zegt hoofdredacteur Carlo
Brantsen van het autoblad Carros Magazine over de problemen. "Nu is de
Italiaanse ontwerpstijl weer terug. Toch wekt de comeback bij iedereen
verbazing, zeker nu het in een noodtempo gaat."

Fiat wint weer terrein op de Italiaanse markt, waar het marktaandeel in het
tweede kwartaal met 0,9 procent groeide naar 31,5 procent. In West-Europa
nam het aandeel met 0,6 procentpunt toe tot 8,2 procent.

Daarmee komt de autofabrikant in Nederland overigens nog niet in de
toptien van de meestverkochte auto’s voor. De Fiat Panda stond in juni,
gemeten naar kentekenregistraties op de dertiende plek. De Grande Punto was
vorige maand goed de achttiende plek. De autoverkoop van Fiat zit echter ook
in Nederland flink in de lift. Van de Punto werden bijvoorbeeld in juni 813
op kenteken gezet tegen 622 in de maand ervoor.

Volgens Brantsen heeft Fiat nu weer een antwoord op het "Koreaanse en
Japanse spul". Daarbij speelt niet alleen de vormgeving een rol. Fiat
loopt ook voorop met de ontwikkeling van dieselmotoren en milieuvriendelijke
auto's, aldus Brantsen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl